Буяльської Тетяни Анатоліївни,
вчитель І категорії ,
вчитель інформатики ЕНВК №5
«Розвиток творчих здібностей на уроках інформатики»
· Зробити уроки інформатики справжньою школою духовності та творчості, йти в ногу з часом у використанні сучасних ресурсів, програмних продуктів.
· Налагодити тісну співпрацю між учителем та учнем.
· Навчити учнів самостійно здобувати знання, творчо мислити і без страху підходити до вирішення будь-якої життєвої ситуації.
· Показати необхідність використання власної «сучасної» техніки при вивченні постійно розвиваючої науки, скеровувати дітей на використання не розважальних ресурсів, а тих, що спрямовані на навчання.
· Розвивати вміння орієнтуватися в величезному просторі сучасних програмних продуктів, відбирати необхідні для розвитку, а не для марного втрачання часу.
· Формувати творчу особистість, розвивати індивідуальні здібності і талант.
· Виховати національно свідомого, освіченого, цивілізованого громадянина України.
Завдання:
· Створити в класі творчу атмосферу.
· Виявити здібності учнів, розвивати їх якомога повніше.
· Зробити вивчення кожної теми чимось близьким для учня, таким, що викликає роздуми, почуття.
· Формувати вміння ставити мету і досягати її.
· Формувати вміння правильно і образно висловлювати власну думку.
· Навчити дитину орієнтуватися у віртуальному просторі, вміти відсортовувати інформацію, сприймати навколишній світ, не замінюючи його віртуальним.
- Виявлення розумової обдарованості (інтелектуальної і творчої), спеціальних здібностей у дітей, їх розвиток і реалізація є однією з актуальних проблем на сучасному етапі розвитку педагогічної теорії та практики.
При проведенні уроку здійснюю опору на наступні дидактичні принципи:
* індивідуалізації і диференціації навчання;
* довіри і підтримки;
* залучення обдарованих учнів до участі у житті школи.
Важливою практичною проблемою я бачу виявлення потенційних можливостей розвитку учня. Система моєї роботи з виявлення обдарованих дітей, що включає в себе:
* попередню діагностику сформованості знань та умінь (запропоновую завдання вхідного тестування, де бачу, що діти вже вміють, де вони помиляться, а також постановки дітьми завдань конкретного уроку. Даний тип завдань пропонують автори комплекту з інформатики під керівництвом Морзе для 5-6 класів);
* спостереження за роботою учнів на уроках; під час позакласних заходів;
* аналіз результатів виконання самостійних, творчих робіт (застосовую у 5-6 класах на початку уроку, коли пояснюється оцінка за виконану роботу. Метод порівняння робіт дозволяє учню усвідомити «чому у мене такий бал за роботу);
* аналіз результатів участі учнів в олімпіадах, інтелектуальних змаганнях тощо.
Як відомо, обдаровані діти виділяються рядом характерних особливостей:
* обдаровані діти мають добру пам’ять, особистий світогляд;
* в обдарованих дітей добре розвинута свідомість;
* обдаровані діти, як правило, дуже активні і завжди чимось зайняті;
* вони настирливі в досягненні результату у сфері, яка їх цікавить, для них характерний творчий пошук;
* вони хочуть вчитися і досягають у навчанні успіхів. Навчання дає їм задоволення;
* вони вміють критично оцінювати навколишню дійсність і прагнуть проникнути у суть речей і явищ, вміють фантазувати;
* вони з задоволенням виконують складні і довгострокові завдання;
* вміють розкривати взаємозв’язки між явищами і сутністю, індуктивно і дедуктивно думати, маніпулювати логічними операціями, систематизувати, класифікувати і узагальнювати їх.
Робота з обдарованими дітьми вимагає належної змістової наповненості занять, зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової , розвиваючої, творчої діяльності. При роботі з ними можна використовувати безліч форм та методів навчання.
В наш час широкого використання для роботи з обдарованими учнями набули інтерактивні методи. Даний метод дозволяє розв'язати одразу кілька завдань: розвиває комунікативні вміння й навички, допомагає встановленню емоційних контактів між учасниками процесу, забезпечує виховне завдання, оскільки змушує працювати в команді, прислухатися до думки кожного. Використання інтерактиву знімає нервове напруження, дає можливість змінювати форми діяльності, переключати увагу на основні питання.
Використовуючи елементи мозкового штурму спонукаю учнів проявити уяву і творчість, відверто висловлювати думку, відшукувати кілька рішень конкретної проблеми.
Під час своєї роботи керуюсь повними правилами:
1. Стимулювати учнів до розмірковування, використання різних способів виконання завдань без страху помилитися, дати неправильну відповідь.
2. Заохочувати учнів знаходити власні способи виконання завдань. (Весь час підштовхую фразою «Кто хочет – ищет возможности, кто не хочет – причины»)
3. Створювати такі педагогічні ситуації, які дозволяють кожному учню проявляти ініціативу, надавати право самостійно приймати рішення.
4. Моделювати життєві ситуації, використовувати рольові ігри, спільно розв'язувати проблеми.
5. Показувати учням перспективи їх навчання.
Кожна людина індивідуальна, і обдарованість визначає її характер, схильність до чогось чи захопленість чимось. Але розвиток таланту залежить від бажання постійно працювати та удосконалюватися.
Кожна людина народжується талановитою, а чи розвине вона свій талант, обдарованість залежить від обставин, у яких дитина буде жити, вчитися, і залежить від її бажання, бо талант можна розвинути і «закопати». Існує така біблійська притча: «Батько дав по одному «таланту» (грошова одиниця в той час) своїм синам, і через певний час він прийшов до своїх дітей. Один син, якому батько подарував «талант», використав на розведення господарства. Другий - сказав батькові: «Я закопав свій «талант» так глибоко, що ніхто його не знайде.» Коли батько це почув,він гірко заплакав.» Із тих пір існує вислів «закопати талант», тобто не розвивати його, а знищити. Тому моє завдання полягає в тому, щоб створити таку ситуацію, в якій би мої учні свій талант тільки розвивали.
Отже, можна сказати, що одне з головних завдань учителя в роботі з обдарованими учнями – це побачити в кожному з них індивідуальність. При цьому слід мати на увазі, що сама обдарованість - індивідуальна. В одних випадках вона як весняна квітка, що рано викликає подив і милування. В інших – вона захована у внутрішньому світі дитини, закрита різними комплексами, переживаннями, особливостями темпераменту і характеру.
Помітити обдарованість, відкрити її, допомогти розкритися - ось головне моє покликання.
Під час викладання інформатики у 5-6 класах я використовую ресурс learningapps.or, з якого діти виконують завдання (як створені мною, так і залучені завдання колег) зі своїх мобільних пристроїв. Цим я вирішую проблему «як застосовувати новітні технології у кабінеті з застарілою технікою». Діти із задоволенням виконують завдання у індивідуальному режимі, а батьки бачать, що діти використовують смартфони, планшети, ноутбуки не тільки як засіб для розваги, так і для навчання. Команди з учні 5 класу створювали у графічному редакторі Paint колаж «Правила поведінки у школі», а на класному часі деякі команді виступали з презентацією(деякі учні вже вміють це робити, їх можна під час вивчення теми залучати в якості консультантів та експертів. К кінці пришлого навчального року учні 5-х класів створювали індивідуальну презентацію для виступу на підсумково-узагальнюючому уроці з природознавства (шукаю, де їх в кінці року перемістила). Під час виступу на уроці природознавства їх оцінювали діти, вчитель природознавства та вчитель інформатики(оцінка за підсумкове заняття). З дітьми 6 класу акцентуємо увагу на те, що розробники програм створюють не тільки ігрові ресурси, а ресурси для навчання. Для цього ми працюємо з ресурсом «Час кода», де діти працюють з елементами алгоритмізації та візуального програмування. Вчитель баче, на якому етапі виконання завдань знаходиться учень, а також статистичну характеристику групи. У рамках розділу «Комптерні мережі» я планую продовжити використання даного ресурсу з метою подальшого заохочення програмуванням та при подальшому профілю навчання. (Ми не знаємо, що нас чекаю за новою програмою навчання у 10-11 класах!!!)
Для учнів 11 класів у кінці розділу застосовую комплексні роботи, де учні показують не тільки загальні навички роботи з програмою, але й можуть залучити програму для вирішення конкретної задачі. Наприклад, в кінці розділу Бази даних учням пропонується розробити БД у середовищі Access на запропоновані тематики: «Бібліотека», «Відеотека», «Лісництво», «Школа». Учні самостійно добирають необхідні таблиці, створюють зв’язки між ними, а також реалізують вибір даних із змінним параметром, завершають роботу звітом та планом виконання. У рамках проекта «Енергозбереження» учні 11 класів створювали в Excel таблиці з використання електроенергії вдома за певні проміжки часу (до економії та під час неї), розраховували плату, на коефіцієнт економії, результати відображали на діаграмі.
Але у мене теж є недоліки, які я планую усунути у подальшому навчанні. За період літньої відпустки створити систематичну базу інтерактивних завдань для 5-6 класів по кожному уроку, відповідно до календарно-тематичного плану із зазначення часу їх виконання, викласти розроблені презентації по кожному уроку. Завдяки цьому, учень зможе у вільний час попрацювати з темою, виконати завдання у вільний час (особливо це буде корисно тим дітям, яким важко дається освоїти матеріал під час уроку, а також тим дітям, які не змогли відвідати урок. На кінець року накопичується багато завдань, з яких потрібно побідувати систему завдань. Ще одним із недоліків є те, що учні старших класів отримують завдання розсилкою на електронні почтові ящики, виконують їх та відправлять на перевірку. На данному етапі створюю блог, де ці завдання будуть у вільному доступі на блозі.
Плани на перспективу
У подальшій своїй роботі планую:
- продовжити залучення власної комп'ютерної техніки дітей в організації НВП;
- створення банку інтерактивних завдань;
- освоєння хмарного середовища Class-flow для роботи з віртуальним класом;
- використовувати сервіси карт знань для підведення підсумків по розділу
Те, що мені допомагає зорієнтуватися:
http://learningapps.org/index.php?category=10&s
http://studio.code.org/hoc/1
http://sayt-portfolio.at.ua
При проведенні уроку здійснюю опору на наступні дидактичні принципи:
* індивідуалізації і диференціації навчання;
* довіри і підтримки;
* залучення обдарованих учнів до участі у житті школи.
Важливою практичною проблемою я бачу виявлення потенційних можливостей розвитку учня. Система моєї роботи з виявлення обдарованих дітей, що включає в себе:
* попередню діагностику сформованості знань та умінь (запропоновую завдання вхідного тестування, де бачу, що діти вже вміють, де вони помиляться, а також постановки дітьми завдань конкретного уроку. Даний тип завдань пропонують автори комплекту з інформатики під керівництвом Морзе для 5-6 класів);
* спостереження за роботою учнів на уроках; під час позакласних заходів;
* аналіз результатів виконання самостійних, творчих робіт (застосовую у 5-6 класах на початку уроку, коли пояснюється оцінка за виконану роботу. Метод порівняння робіт дозволяє учню усвідомити «чому у мене такий бал за роботу);
* аналіз результатів участі учнів в олімпіадах, інтелектуальних змаганнях тощо.
Як відомо, обдаровані діти виділяються рядом характерних особливостей:
* обдаровані діти мають добру пам’ять, особистий світогляд;
* в обдарованих дітей добре розвинута свідомість;
* обдаровані діти, як правило, дуже активні і завжди чимось зайняті;
* вони настирливі в досягненні результату у сфері, яка їх цікавить, для них характерний творчий пошук;
* вони хочуть вчитися і досягають у навчанні успіхів. Навчання дає їм задоволення;
* вони вміють критично оцінювати навколишню дійсність і прагнуть проникнути у суть речей і явищ, вміють фантазувати;
* вони з задоволенням виконують складні і довгострокові завдання;
* вміють розкривати взаємозв’язки між явищами і сутністю, індуктивно і дедуктивно думати, маніпулювати логічними операціями, систематизувати, класифікувати і узагальнювати їх.
Робота з обдарованими дітьми вимагає належної змістової наповненості занять, зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової , розвиваючої, творчої діяльності. При роботі з ними можна використовувати безліч форм та методів навчання.
В наш час широкого використання для роботи з обдарованими учнями набули інтерактивні методи. Даний метод дозволяє розв'язати одразу кілька завдань: розвиває комунікативні вміння й навички, допомагає встановленню емоційних контактів між учасниками процесу, забезпечує виховне завдання, оскільки змушує працювати в команді, прислухатися до думки кожного. Використання інтерактиву знімає нервове напруження, дає можливість змінювати форми діяльності, переключати увагу на основні питання.
Використовуючи елементи мозкового штурму спонукаю учнів проявити уяву і творчість, відверто висловлювати думку, відшукувати кілька рішень конкретної проблеми.
Під час своєї роботи керуюсь повними правилами:
1. Стимулювати учнів до розмірковування, використання різних способів виконання завдань без страху помилитися, дати неправильну відповідь.
2. Заохочувати учнів знаходити власні способи виконання завдань. (Весь час підштовхую фразою «Кто хочет – ищет возможности, кто не хочет – причины»)
3. Створювати такі педагогічні ситуації, які дозволяють кожному учню проявляти ініціативу, надавати право самостійно приймати рішення.
4. Моделювати життєві ситуації, використовувати рольові ігри, спільно розв'язувати проблеми.
5. Показувати учням перспективи їх навчання.
Кожна людина індивідуальна, і обдарованість визначає її характер, схильність до чогось чи захопленість чимось. Але розвиток таланту залежить від бажання постійно працювати та удосконалюватися.
Кожна людина народжується талановитою, а чи розвине вона свій талант, обдарованість залежить від обставин, у яких дитина буде жити, вчитися, і залежить від її бажання, бо талант можна розвинути і «закопати». Існує така біблійська притча: «Батько дав по одному «таланту» (грошова одиниця в той час) своїм синам, і через певний час він прийшов до своїх дітей. Один син, якому батько подарував «талант», використав на розведення господарства. Другий - сказав батькові: «Я закопав свій «талант» так глибоко, що ніхто його не знайде.» Коли батько це почув,він гірко заплакав.» Із тих пір існує вислів «закопати талант», тобто не розвивати його, а знищити. Тому моє завдання полягає в тому, щоб створити таку ситуацію, в якій би мої учні свій талант тільки розвивали.
Отже, можна сказати, що одне з головних завдань учителя в роботі з обдарованими учнями – це побачити в кожному з них індивідуальність. При цьому слід мати на увазі, що сама обдарованість - індивідуальна. В одних випадках вона як весняна квітка, що рано викликає подив і милування. В інших – вона захована у внутрішньому світі дитини, закрита різними комплексами, переживаннями, особливостями темпераменту і характеру.
Помітити обдарованість, відкрити її, допомогти розкритися - ось головне моє покликання.
Під час викладання інформатики у 5-6 класах я використовую ресурс learningapps.or, з якого діти виконують завдання (як створені мною, так і залучені завдання колег) зі своїх мобільних пристроїв. Цим я вирішую проблему «як застосовувати новітні технології у кабінеті з застарілою технікою». Діти із задоволенням виконують завдання у індивідуальному режимі, а батьки бачать, що діти використовують смартфони, планшети, ноутбуки не тільки як засіб для розваги, так і для навчання. Команди з учні 5 класу створювали у графічному редакторі Paint колаж «Правила поведінки у школі», а на класному часі деякі команді виступали з презентацією(деякі учні вже вміють це робити, їх можна під час вивчення теми залучати в якості консультантів та експертів. К кінці пришлого навчального року учні 5-х класів створювали індивідуальну презентацію для виступу на підсумково-узагальнюючому уроці з природознавства (шукаю, де їх в кінці року перемістила). Під час виступу на уроці природознавства їх оцінювали діти, вчитель природознавства та вчитель інформатики(оцінка за підсумкове заняття). З дітьми 6 класу акцентуємо увагу на те, що розробники програм створюють не тільки ігрові ресурси, а ресурси для навчання. Для цього ми працюємо з ресурсом «Час кода», де діти працюють з елементами алгоритмізації та візуального програмування. Вчитель баче, на якому етапі виконання завдань знаходиться учень, а також статистичну характеристику групи. У рамках розділу «Комптерні мережі» я планую продовжити використання даного ресурсу з метою подальшого заохочення програмуванням та при подальшому профілю навчання. (Ми не знаємо, що нас чекаю за новою програмою навчання у 10-11 класах!!!)
Для учнів 11 класів у кінці розділу застосовую комплексні роботи, де учні показують не тільки загальні навички роботи з програмою, але й можуть залучити програму для вирішення конкретної задачі. Наприклад, в кінці розділу Бази даних учням пропонується розробити БД у середовищі Access на запропоновані тематики: «Бібліотека», «Відеотека», «Лісництво», «Школа». Учні самостійно добирають необхідні таблиці, створюють зв’язки між ними, а також реалізують вибір даних із змінним параметром, завершають роботу звітом та планом виконання. У рамках проекта «Енергозбереження» учні 11 класів створювали в Excel таблиці з використання електроенергії вдома за певні проміжки часу (до економії та під час неї), розраховували плату, на коефіцієнт економії, результати відображали на діаграмі.
Але у мене теж є недоліки, які я планую усунути у подальшому навчанні. За період літньої відпустки створити систематичну базу інтерактивних завдань для 5-6 класів по кожному уроку, відповідно до календарно-тематичного плану із зазначення часу їх виконання, викласти розроблені презентації по кожному уроку. Завдяки цьому, учень зможе у вільний час попрацювати з темою, виконати завдання у вільний час (особливо це буде корисно тим дітям, яким важко дається освоїти матеріал під час уроку, а також тим дітям, які не змогли відвідати урок. На кінець року накопичується багато завдань, з яких потрібно побідувати систему завдань. Ще одним із недоліків є те, що учні старших класів отримують завдання розсилкою на електронні почтові ящики, виконують їх та відправлять на перевірку. На данному етапі створюю блог, де ці завдання будуть у вільному доступі на блозі.
Плани на перспективу
У подальшій своїй роботі планую:
- продовжити залучення власної комп'ютерної техніки дітей в організації НВП;
- створення банку інтерактивних завдань;
- освоєння хмарного середовища Class-flow для роботи з віртуальним класом;
- використовувати сервіси карт знань для підведення підсумків по розділу
Те, що мені допомагає зорієнтуватися:
http://learningapps.org/index.php?category=10&s
http://studio.code.org/hoc/1
http://sayt-portfolio.at.ua
Комментариев нет:
Отправить комментарий