Рашкевич Ірини Анатоліївни,
спеціаліст, вчитель інформатики ЕНВК№1
щодо стану реалізації проблемної теми
«Організація проектного навчання як фактор забезпечення
продуктивної творчої діяльності учнів»
Управляти пізнавальною активністю школярів без сформованої навчальної мотивації неможливо, а проектне навчання – один із факторів формування стійкого пізнавального інтересу.
Стійкий пізнавальний інтерес – ознака готовності учня до навчання, внутрішня рушійна сила духовного розвитку особистості. В освітньому процесі пізнавальний інтерес виступає, з одного боку, як мотив навчання, а з другого, – як умова успішного навчання.
Проектне навчання, як фактор формування пізнавального інтересу, дає матеріал для роздумів, можливість виявляти ініціативу і самостійність, потребує розумового напруження, винахідливості та творчості. Пізнавальна діяльність учнів при цьому в основному має колективний характер, що створює передумови для взаємодії суб’єктів навчання, дає можливість обміну інтелектуальними цінностями, зіставленню і узгодженню різних точок зору про об’єкти, що вивчаються на уроці.
У звітному періоді робота над реалізацією проблемної теми була організована в декількох основних напрямках:
- вивчення досягнень психолого – педагогічної науки та практики щодо означеної проблеми;
- формування особистого досвіду організації проектного навчання школярів як на уроках, так й у позаурочний час.
Актуальним стало також:
- апробація прийомів проектного навчання: короткотривалі проекти( 2-4кл.), середньотривалі проекти (5-8кл.), довготривалі проекти (9-11кл.);
- розробка схем аналізу та самоаналізу уроку в світі проектної технології;
- вивчення способів реалізації стимулюючої дії оцінювання;
- з’ясування чинників, які найсильніше впливають на вдосконалення мотиваційної сфери.
ІІ. Узагальнення концептуальних положень проблемної теми здійснювалося у процесі самоосвітньої діяльності (робота з відповідними друкованими та електронними джерелами знань) та в ході методичної роботи:
Стійкий пізнавальний інтерес – ознака готовності учня до навчання, внутрішня рушійна сила духовного розвитку особистості. В освітньому процесі пізнавальний інтерес виступає, з одного боку, як мотив навчання, а з другого, – як умова успішного навчання.
Проектне навчання, як фактор формування пізнавального інтересу, дає матеріал для роздумів, можливість виявляти ініціативу і самостійність, потребує розумового напруження, винахідливості та творчості. Пізнавальна діяльність учнів при цьому в основному має колективний характер, що створює передумови для взаємодії суб’єктів навчання, дає можливість обміну інтелектуальними цінностями, зіставленню і узгодженню різних точок зору про об’єкти, що вивчаються на уроці.
У звітному періоді робота над реалізацією проблемної теми була організована в декількох основних напрямках:
- вивчення досягнень психолого – педагогічної науки та практики щодо означеної проблеми;
- формування особистого досвіду організації проектного навчання школярів як на уроках, так й у позаурочний час.
Актуальним стало також:
- апробація прийомів проектного навчання: короткотривалі проекти( 2-4кл.), середньотривалі проекти (5-8кл.), довготривалі проекти (9-11кл.);
- розробка схем аналізу та самоаналізу уроку в світі проектної технології;
- вивчення способів реалізації стимулюючої дії оцінювання;
- з’ясування чинників, які найсильніше впливають на вдосконалення мотиваційної сфери.
ІІ. Узагальнення концептуальних положень проблемної теми здійснювалося у процесі самоосвітньої діяльності (робота з відповідними друкованими та електронними джерелами знань) та в ході методичної роботи:
Навчальний рік
|
Назва і тема
заходу
|
Тема виступу
|
2010-2011
|
Науково-теоретичний
семінар «Вивчення структури управління пізнавальною діяльність школярів»,
засідання МО
|
«Дидактична система «Програмоване управління».
|
2010-2011
|
Засідання МО
|
«Чинники, що впливають на формування мотиваційної сфери
учнів та на підвищення їхнього інтересу до освітнього процесу»
|
2011-2012
|
Семінар-практикум «Визначення рівня розвитку
пізнавальних можливостей і здібностей учнів»
|
«Традиційні та інноваційні прийоми поточного оцінювання
навчальних досягнень учнів»
|
2012-2013
|
Засідання педагогічної ради «Управління уроком –
найважливіший фактор модернізації освітнього простору навчального закладу»
|
«Інтерес до навчання як структурний компонент
пізнавальної діяльності школярів»
|
2013-2014
|
Засідання МО
|
«Узагальнений алгоритм проектування та схема оформлення
проекту»
|
2014-2015
|
Школа становлення вчителя
|
Круглий стіл – «Концептуальні положення проектної
освітньої технології»
|
ІІІ. Практична реалізація теоретичних
знань має місце на уроках – як на робочих, так й на відкритих.
Щороку беру участь у традиційному шкільному місячнику відкритих уроків в межах підготовки до психолого-педагогічного консиліуму «Адаптація учнів 5-х класів до нових умов навчання»:
Навчальний рік
|
Дата проведення
|
Клас
|
Тема уроку
|
2009-2010
|
17.11.2009р.
|
5-А
|
Створення анімованих зображень з використанням поля
форм.
Створення нових форм та їх використання.
|
2009-2010
|
16.03.2010р.
|
5-А
|
Поняття циклу. Опис оператора повтору. Оператори «повтори», «всегда»
|
2010-2011
|
09.12.2010р.
|
5-В
|
«Перетворення малюнків»
|
2012-2013
|
18.11.2012
|
2-А
|
«Як людина
сприймає інформацію»
|
2013-2014
|
20.12.2013
|
5-А
|
«Вікна. Операції
над вікнами. Робота з вікнами та їх об’єктами»
|
2014-2015
|
17.12.2014
|
5-А
|
«Поняття про файл
і каталог, їх імена. перегляд списків імен файлів і папок»
|
На уроках не лише даю учням певну суму знань, умінь і навичок, а намагаюся навчити їх здобувати й використовувати на практиці нові знання, формувати вміння співпрацювати, спілкуватися, адаптуватися до нових обставин, знаходити шляхи вирішення життєвих ситуацій.
Проектне навчання є альтернативною формою організації навчання з метою виховання в учнів пізнавального інтересу. Нестандартні уроки більше подобаються учням, ніж звичайні, буденні заняття з усталеною структурою й режимом роботи, тому практикувати такі уроки доцільно кожному вчителю, однак перетворювати це на панацею небажано. Уміле поєднання традиційних і нетрадиційних форм роботи, використання вчителем нестандартних методів, прийомів та форм організації пізнавальної діяльності учнів та досконале володіння методикою їх впровадження забезпечують підвищення ефективності освітнього процесу.
ІV. Ріст фахової компетентності має місце в ході реалізації проблемної теми та може бути простежений в декількох напрямках:
- проходження курсів:
№ п/п
|
№ посвідчення/
сертифіката
|
Дата видачі
|
Р-9
|
20.02.2010р.
|
Основи створення комп’ютерних презентацій
|
W-57
|
25.03.2010р.
|
Основи Web-дизайну
|
VВ-27
|
15.12.2010р.
|
Основи візуального програмування
|
2010/478
|
15.12.2010р.
|
Використання ВЕБ 2.0 технологій за програмою Intel® «Навчання для майбутнього»
|
- участь у професійних конкурсах:
Навчальний рік
|
Рівень конкурсу
|
Назва
конкурсу
|
Результативність
|
2010-2011
|
Шкільний
|
«Кращий
навчальний кабінет»
|
3 місце по ЕНВК№1
|
2011-2012
|
Міський
|
Конкурс впроваджених проектів Intel® «Навчання для майбутнього»
|
Грамота НМЦ
|
2012-2013
|
Міський
|
«Кращий молодий
спеціаліст року»
|
Дипломант
конкурсу, І місце
|
V. Вдосконалення педагогічного впливу проявляється у підвищенні якості знань учнів з інформатики та в результатах іхньої участі в інтелектуальних конкурсах.
Аналізуючи результати навчальних досягнень учнів за 2011 – 2013 р.р. , можна зробити висновок, що якість знань учнів при застосуванні елементів методу проектів підвищується. В порівнянні з 2011 р. показники достатнього рівня збільшились на 7 %, а середній рівень зменшився на 3% та відсутній початковий рівень.
Аналізуючи результати навчальних досягнень учнів за 2011 – 2013 р.р. , можна зробити висновок, що якість знань учнів при застосуванні елементів методу проектів підвищується. В порівнянні з 2011 р. показники достатнього рівня збільшились на 7 %, а середній рівень зменшився на 3% та відсутній початковий рівень.
Підсумки навчальних
досягнень учнів за 2011- 2012 н.р.:
класи
|
Всього
учнів
|
Інформатика
|
|||||||
В
|
%
|
Д
|
%
|
С
|
%
|
П
|
%
|
||
5
|
|||||||||
6
|
|||||||||
7
|
|||||||||
8
|
|||||||||
9
|
|||||||||
10
|
34
|
13
|
38%
|
18
|
53%
|
2
|
6%
|
1
|
3%
|
11
|
36
|
10
|
28%
|
19
|
53%
|
7
|
19%
|
0
|
0%
|
Всього
|
70
|
23
|
33%
|
37
|
53%
|
9
|
13%
|
1
|
1%
|
%
|
Підсумки навчальних
досягнень учнів за 2012- 2013 н.р.:
класи
|
Всього
учнів
|
Інформатика
|
|||||||
В
|
%
|
Д
|
%
|
С
|
%
|
П
|
%
|
||
5
|
0
|
||||||||
6
|
|||||||||
7
|
|||||||||
8
|
|||||||||
9
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
10
|
37
|
10
|
27%
|
27
|
73%
|
-
|
-
|
-
|
-
|
11
|
36
|
12
|
33,3%
|
17
|
47,2%
|
7
|
19,4%
|
-
|
-
|
Всього
|
73
|
22
|
30%
|
44
|
60%
|
7
|
10%
|
0
|
|
%
|
0
|
Участь вихованців у
конкурсах:
Навчальний рік
|
Рівень
|
Назва конкурсу
|
Кількість учасників
|
Клас
|
Зайняте місце
|
2010-2011
|
Міжнародний
|
«Бобер»
|
17учасників
|
5-8
|
5- добрий
результат
|
2011-2012
|
Міжнародний
|
«Бобер»
|
5 учасників
|
9-Б,
2-Б, 11-А
|
4- добрий
результат
|
2012-2013
|
Міжнародний
|
«Бобер»
|
26 учасників
|
4,10
|
6- добрий результат,
14- відмінний
результат – 14
|
2012-2013
|
Міжнародний
|
Телеміст
«Москва-Запоріжжя»
з теми «Екологічні проблеми очима молоді»
|
1учасник
|
10-А
|
лауреат ІІ Міжнародного медіафестивалю
|
2012-2013
|
Всеукраїнський
|
Медіафестиваль
у номінації
кращий відеофільм «Рукотворне чудо»
|
1учасник
|
10-А
|
Учасник
|
2014-2015
|
Міжнародний
|
«Бобер»
|
9учасників
|
10-Б,
4-А
|
5- добрий
результат
|
Проектне навчання є альтернативною формою організації навчання з метою виховання в учнів пізнавального інтересу. Нестандартні уроки більше подобаються учням, ніж звичайні, буденні заняття з усталеною структурою й режимом роботи, тому практикувати такі уроки доцільно кожному вчителю, однак перетворювати це на панацею небажано. Уміле поєднання традиційних і нетрадиційних форм роботи, використання вчителем нестандартних методів, прийомів та форм організації пізнавальної діяльності учнів та досконале володіння методикою їх впровадження забезпечують підвищення ефективності освітнього процесу.
Комментариев нет:
Отправить комментарий